Crowdfunding, inaczej finansowanie społecznościowe to proces, który przeprowadza się za pośrednictwem Internetu. Opiera się na nieprzymusowym dopłacaniu do różnorodnych projektów. Jednym z kluczowych założeń crowdfundingu jest to, że nie ma żadnych ograniczeń co do wpłacanych kwot, czyli każda, nawet najmniejsza wpłata ma znaczenie. Biorąc pod uwagę liczebność społeczności internetowej jest duża możlisoć, że nawet przy drobnych kwotach wpłat akcja zakończy się powodzeniem.
Crowdfunding zwykle odbywa się na specjalnie do tego przeznaczonych portalach . Pierwszym z nich był amerykański portal (zobacz
ile kosztuje pozycjonowanie)
Kickstarter, który także obecnie jest jednym z najbardziej popularnych w skali świata. Z biegiem czasu zaczęto tworzyć inne tego typu
strony, niektóre z nich wyspecjalizowane w określonych aspektach. Wpisując w wyszukiwarkę internetową hasło „finansowanie społecznościowe” można wyszukać najpopularniejsze serwisy internetowe, umożliwiające tego rodzaju przedsięwzięcia.
Co można finansować?
Za pomocą crowdfundingu można wspierać najróżniejsze przedsięwzięcia. Najczęściej występujące to te, które związane są z muzyką. Nagminnie spotyka się na przykład prośby o pomoc w wydaniu pierwszej lub kolejnej płyty określonego wykonawcy. W przypadku kolejnego albumu zazwyczaj jest łatwiej. Jeżeli wykonawca ma już grupę fanów, wspomogą oni
proces finansowania wydawnictwa. W sytuacji debiutów sporo zależy od tego, czy muzyka przypadniedo gustu użytkownikom serwisu. Oprócz muzyki crowdfunding obejmuje także projekty wiążące się z podróżami, filmem i wieloma innymi dziedzinami.